Wednesday, January 05, 2011

Vill. Hoppas. Tror.

Jag har gått för långt, kan inte sluta gå
Hjärtat sitter utanpå, slår inte som det brukar slå
I ett ensamt rum, en sekund blir tusen år
För ljus att nå. Så djupa sår
Sjunker lite lägre för varenda gång jag vänder om
Men jag vänder om, än en gång


Så vägrar ändå det bra försvinna. Inte helt undantryckt av smärta. När ilskan och sorgen ebbat finns längtan kvar. En längtan jag så många gånger tidigare i livet skjutit åt sidan. Hellre ensam och stark än tillsammans och svag.

Läser Niklas Hellgren.

"Man flyr inte för att man inte står ut med den andre, utan för att man inte står ut med sig själv. Att många inte kommer till den insikten är en annan sak. Det är enklare att leka att den andre är ett as än att erkänna att felet är ens eget. Inte för att man kan lura sig själv, för det kan man inte. Men man kan liksom skjuta bort tankarna, inte vilja kännas vid det, särskilt inte inför den andre. Skrika och domdera, storma ut i vredesmod, slänga igen dörren och aldrig mer se tillbaka."

Men inte den här gången. Vill inte. Eller det är just det jag gör. Vill. Vill oss. Hoppas att vi kan lösa det. Tror att hon kanske är Hon.

Vill. Hoppas. Tror.

Så vi pratar, jag och J. Trevar. Vägar ord på guldvåg. Vi vet båda att det finns problem, olika synsätt och att vi har svårt att mötas. Ont kvar. Det har gått sönder två gånger, men kanske är tredje gången gillt mer än bara en klyscha?
"Det går att skapa nya överenskommelser, det går att leva tillsammans utan att anamma alla de där trötta manusen som vi förväntas spela med i. Det går att förlåta och gå vidare, det går att överleva att man är allt annat än perfekt. Jag lovar."

Vinterns grepp lossnar dag för dag och vi träffas bland vänner. Fjärilarna i magen säger att jag vill ha henne men vi säger att vi ska prata, ta det lugnt och se vart vi hamnar.
Men när hon trycker sin kalla lilla näsa rakt in i mitt bröst skiter jag i var vi kommer hamna, för jag vet var jag vill vara.

/Töntpappa

Allting börjar om. Jag kan börja om
Jag behöver hela mig, så jag kan ge dig hela mig
När allting börjar om

/Daniel Adams-Ray - Förlåt att jag aldrig sa förlåt

No comments: